تبلیغات
والمستشهدین بین یدیه - ابزارهاى جنگ روانى
جمعه 22 مهر 1390  07:32 ق.ظ    ویرایش: جمعه 22 مهر 1390 07:35 ق.ظ
توسط:
نوع مطلب: تحلیلی ،

الف) تهدید

هوارد لونتال و همکارانش در آزمایش‏هایى در دانشگاه ییل نشان دادند برانگیختن ترس، به آسان شدن تغییر نگرش و رفتار خواهد انجامید. تهدید به روش‏هاى مختلف اقتصادى، نظامى و سیاسى صورت مى‏گیرد

ب) فریب

جنگ روانى در این مورد، دگرگون جلوه دادن واقعیت در نظر مخاطب است. فریب چنان در جنگ روانى اهمیت دارد که برخى، آن را معادل جنگ روانى دانسته‏اند. با فریب دادن تلاش مى‏شود شنونده به ساختن محیط روانى خاصى وادار شود که با محیط واقعى فرق دارد. از منظر روان‏شناسى ادراکى، شیوه فریب، تلاش دارد درک نادرستى از واقعیت را در انسان برانگیزد

ج) تکرار

تکرار یک مطلب، تأثیر ناخودآگاه و شگفت‏انگیزى در فرد و جامعه دارد. فقط باید مطلبى که بیان مى‏شود، براى نخستین بار به صورت آزمایشى بیان شود تا مشخص شود آیا زمینه طرح آن مناسب است یا نه؟ از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى ایران تا امروز، رسانه‏هاى غربى همواره نظر واحدى را به شگردهاى مختلفى مطرح مى‏کنند. حمایت از تروریسم، مخالفت با روند صلح خاورمیانه و تلاش براى دست‏یابى به سلاح‏هاى کشتار جمعى، اندکى از انبوه اتهام‏هایى است که پیوسته از رسانه‏هاى گروهى غرب علیه ایران اسلامى تکرار مى‏شود.

د) شایعه‏ پراکنى

مهم‏ترین نکته درباره شایعه آن است که موضوع شایعه باید به گونه‏اى انتخاب شود که در کنار برآوردن هدف طراحان، با زمینه نیز تناسب کامل داشته باشد؛ زیرا اگر با زمینه متناسب نباشد، رواج نمى‏یابد. شایعه ‏ها با اهداف مختلفى رواج مى‏یابند، از جمله: ایجاد ترس، تولید نگرانى در مخاطب و ایجاد بدبینى درباره مقام‏هاى سیاسى

به جز موارد یادشده، تبلیغات منفى، تحریف واقعیت‏ها، سانسور خبرى، تطمیع، تحریک احساسات، بزرگ‏نمایى مشکلات، کوچک‏نمایى توان‏مندى‏هاى طرف مقابل، تفرقه‏افکنى، دامن زدن به اختلاف‏ها، تهمت‏زدن، دادن اطلاعات ناقص و درآمیختن خبرهاى درست با نادرست از دیگر راهبردهاى جنگ روانى است

ادامه دارد...

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

والمستشهدین بین یدیه

همه آمدایم تا.....به سوی او رویم......