تبلیغات
والمستشهدین بین یدیه - جنگ رسانه‏ اى و اهداف آن
پنجشنبه 28 مهر 1390  06:38 ق.ظ    ویرایش: پنجشنبه 28 مهر 1390 06:51 ق.ظ
توسط:
نوع مطلب: تحلیلی ،

کارشناسان و هدایت کنندگان جنگ روانى در جهت طرح‏هاى هدف‏مند خود، از ابزارها و امکانات مختلفى بهره مى‏برند. ماهواره، رادیو و تلویزیون، مطبوعات، اینترنت و مانند آن، در عصر فن‏آورى اطلاعات و ارتباطات، ابزارهاى نیرومندى براى آنان است. به کارگیرى جهت‏دار رسانه‏هاى گروهى و اثرگذارى مستقیم و غیرمستقیم رسانه‏ ها بر مخاطبان خود، توجه متفکران حوزه‏هاى مختلف علوم اجتماعى، ارتباطات، روان‏شناسى، علوم سیاسى و تبلیغات را به خود جلب کرده است. این حساسیت تا آنجاست که برخى صاحب‏نظران، تلاش هدفدار رسانه‏ ها براى اثرگذارى بر مخاطبان، القاى دیدگاه‏هاى سیاسى، ایجاد بحران و آشوب‏هاى اجتماعى، تحریف واقعیت‏ها و دیگر عملکردهاى رسانه‏ هاى بیگانه را «جنگ رسانه‏اى» نامیده‏اند.

مهم‏ترین تعریف از «جنگ رسانه‏ اى»، استفاده از رسانه‏ ها براى تضعیفِ کشورِ هدف و بهره‏گیرى از توان و ظرفیت رسانه‏ها در دفاع از منافع ملى است. جنگ رسانه‏اى از برجسته‏ ترین جنبه‏ هاى «جنگ نرم» و «جنگ‏هاىجدید بین‏ المللى» است. جنگ رسانه‏اى هنگام روى دادن جنگ‏هاى نظامى کاربرد بیشترى مى‏ یابد، ولى این بدان معنا نیست که در دیگر زمان‏ها، جنگ رسانه‏اى در جریان نیست. جنگ رسانه‏اى تنها جنگى است که حتى در شرایط صلح، میان کشورها به صورت غیررسمى ادامه مى‏یابد. هر کشورى با استفاده از رسانه‏ هایش مى‏کوشد هدف‏ هاى سیاسى خویش را پیش ببرد.

هر کدام از کارشناسان عرصه‏ هاى مختلف از چشم‏اندازهاى گوناگونى به پى‏آمدهاى گسترش حوزه نفوذ رسانه‏ ها توجه کرده‏اند. سیاست‏مداران به مشارکتى، القایى، تبلیغى و چه بسا تمامیت‏ گرایانه یا اقتدارگرایانه بودنکاربردهاى آن توجه داشته‏ اند. دست‏اندرکاران تبلیغات کوشیده ‏اند با رسانه‏ هاى گروهى، افکار عمومى را به طور غیرمستقیم، به تسخیر درآورند و باورهاى سیاسى، فلسفى، دینى و فرهنگى خود را جاى‏گزین باورهاى مخاطب سازند. آنان فعالیت خود را با شناخت عواطف و احساسات مخاطب آغاز مى‏کنند و سپس در خواسته‏ هاى گروه مخاطبان، چنان اثرى مى‏گذارند تا نگرش و باور آنها را تغییر دهند و سپس به تغییر رفتارها و کنش‏ هایشان وادارند.

 در بعضى کشورهاى جهان سوم، رسانه‏ هاى گروهى، ارزش‏ها و اندیشه‏ هایى همچون مصرف‏ گرایى، فردگرایى افراطى، خشونت‏ طلبى و نخبه‏ گرایى را گسترش مى‏ دهند که از عوامل غیرمستقیم سلطه استعمار جدیدند و در فرآیند توسعه آنها، اثر نامطلوب بر جاى مى‏گذارند.

. مار کوزه، منتقدى که بیشترین انتقادهایش به جامعه صنعتى غرب و فن‏آورى‏ هاى جدید است، اعتقاد دارد فن‏آورى‏ هاى مدرن از جمله فن‏آورى‏ هاى رسانه‏ اى و ارتباطاتى، افراد را به طور مؤثر و خوشایند مهار مى‏ کنند و راه را بر توتالیتاریسم هموار مى‏ سازند؛ یعنى این نظام رسانه‏ اى و دیگر نظام‏ هاى تولید انبوه، به فروش و تحمیل نوعى نظام اجتماعى مى‏ پردازند که در عین سرکوبگرى و سلطه‏ جویى، دل‏پذیر به نظر مى‏ رسند. نقش اصلى رسانه‏ ها در نظام سرمایه‏ دارى، برانگیختن و برآورده کردن یک ‏سویه نیازهاى کاذب در مخاطب است. نمونه این مسئله، تبلیغات گسترده تلویزیون در اجتماعى کردن، خاموش کردن و همراه کردن مخاطب با خط‏ مشى نظام حاکم است.

جنگ رسانه‏ اى، جنگ بدون خون‏ریزى، جنگ آرام و جنگ بهداشتى تلقى مى‏ شود؛ جنگى که روى صفحه روزنامه‏ ها، از میکروفون رادیوها، در صفحه نمایش تلویزیون‏ها و بر عدسى دوربین‏ ها جریان دارد. مردمى که زیر بمباران جنگ رسانه اى قرار دارند، چه بسا از وجود جنگ سنگینى که در فضاى تنفسى آنها جریان دارد، ناآگاه باشند. هدف جنگ رسانه‏ اى، تغییر رفتار دولت‏هاست، ولى در عمل، به جاى هدف قرار دادن مستقیم دولت‏ها،ملت‏ها را هدف بمباران قرار مى‏ دهد؛ زیرا مسلّم است اگر بتوان افکار عمومى را درباره موضوع یا پدیده‏اى قانع کرد یا به آن جهت خاصى بخشید، دولت‏ها نیز تحت فشار افکار عمومى به آن سو کشیده خواهند شد.

ادامه دارد....

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

والمستشهدین بین یدیه

همه آمدایم تا.....به سوی او رویم......