تبلیغات
والمستشهدین بین یدیه - آسیب ‌شناسی‌ خودی‌
شنبه 21 خرداد 1390  11:25 ق.ظ    ویرایش: شنبه 21 خرداد 1390 11:28 ق.ظ
توسط:
نوع مطلب: تحلیلی ،

جهت‌ سد نفوذ دست‌های‌ پنهان‌ دشمن‌ در نظام‌ اسلامی‌ و مصون‌ داشتن‌انقلاب‌ و نظام‌ از توطئه‌های‌ آنان‌، شناخت‌ آسیب‌هایی‌ كه‌ جبهه خودی‌ راتهدید می‌كند، عوامل‌ به‌ وجود آورنده آن‌ها و در نهایت‌ پیشگیری‌ ودرمانشان‌ ضرورت‌ دارد. جبهه خودی‌ به‌ سبب‌ عواملی‌ كه‌ رهاورد از غفلت‌ وسهل‌انگاری‌ خودی‌ها است‌، آسیب‌پذیر شده‌، به‌ سستی‌ می‌گراید و زمینه‌ برای‌نفوذ نامحرمان‌ فراهم‌ می‌آید.

برخی‌ از پدیده‌هایی‌ كه‌ سبب‌ تضعیف‌ جبهه خودی‌ و در نتیجه‌ نفوذ دشمن‌در بدنه انقلاب‌ می‌شود، عبارت‌ است‌ از:

 

1. تنش‌ها و اختلافات‌ داخلی‌

نخستین‌ عاملی‌ كه‌ در سست‌ كردن‌ پایه‌های‌ انقلاب‌ و نظام‌ اسلامی‌ وتضعیف‌ حامیان‌ راستین‌ آن‌ نقش‌ مستقیم‌ دارد، اختلافات‌ و تعارض‌های‌داخلی‌ است‌. اختلاف‌، هم‌ زمینه‌ ساز رخنه‌ و سوء استفاده بیگانه‌ است‌ و هم‌مایه نابودی‌ افراد و گروه‌ها. جنگ‌ و اختلافات‌ داخلی‌ سستی‌ می‌آورد؛ یعنی‌آن‌ نیرویی‌ كه‌ باید به‌ صورت‌ یك‌ مشت‌ گره‌ كرده‌ علیه‌ دشمن‌ بكار گرفته‌شود، هنگام‌ نزاع‌ و تنش‌، علیه‌ خودی‌ها به‌ كار می‌رود. امام‌ علی‌(ع)، در تبیین‌پیامدهای‌ تلخ‌ اختلافات‌ داخلی‌، سه‌ چیز را كه‌ بازگشت‌ همه آن‌ها به‌ تفرقه‌است‌، شكننده ستون‌ فقرات‌ یك‌ جامعه انقلابی‌ می‌داند: كینه‌ ورزی‌ دل‌ها،پشت‌ كردن‌ به‌ یكدیگر و همكاری‌ نكردن‌ با یكدیگر.

بپرهیزید از هر كار كه‌ پشت‌ پیشینیان‌ را شكست‌ و نیروشان‌ را گسست‌؛چون‌ كینه هم‌ در دل‌ داشتن‌ و تخم‌ نفاق‌ در سینه‌ كاشتن‌ و از هم‌ بریدن‌ و دست‌از یاری‌ یكدیگر كشیدن‌.

... بنگرید كه‌ آن‌ها چگونه‌ در اثر اتحاد و همدلی‌ سرور و مهتر جهانیان‌بودند؛ اما چون‌ میانشان‌ جدایی‌ افتاد و الفت‌ آن‌ها به‌ پراكندگی‌ انجامیدو دل‌هاشان‌ گونه‌ گون‌ شد، از هم‌ جدا شدند و به‌ حزب‌ها و گروه‌های‌مختلف‌ تقسیم‌ شدند و خداوند لباس‌ كرامت‌ خود را از تنشان‌ بیرون‌آورد و نعمت‌ فراوان‌ خویش‌ را از دستشان‌ به‌ در كرد و داستان‌ آن‌ها،برای‌ عبرت‌ پندگیران‌، میان‌ شما ماند.

امام‌ در گفتار دیگر، جامعه‌ اسلامی‌ را از تفرقه‌ سخت‌ بر حذر می‌دارد واعلام‌ می‌كند:

هیچ‌ ملتی‌ با تفرقه‌ و اختلاف‌ به‌ سعادت‌ و رفاه‌ نرسیده‌ است‌ و نخواهدرسید.

جدا شدن‌ افراد از امت‌، آزمندی‌ شیاطین‌ استعمارگر را بر می‌انگیزد تاآن‌ها را به‌ اردوگاه‌ انحراف‌ و گمراهی‌ برند.

نكته مهم‌ دیگری‌ كه‌ حضرت‌ یادآور می‌شود، این‌ است‌ كه‌ بسیاری‌ِ افراد وانبوه‌ جمعیت‌ با نبودن‌ وفاق‌ و همدلی‌ سودمند نیست‌ و اثر مثبتی‌ به‌ ارمغان‌نمی‌آورد.

همه دلسوزان‌ انقلاب‌ و اسلام‌ باید به‌ این‌ نكته‌ اساسی‌ پی‌ برده‌ كه‌ اتحاد برمحور آرمان‌ و عقیده‌ از مهم‌ترین‌ عوامل‌ پیروزی‌ به‌ شمار می‌آید و جامعهمتحد، همدل‌ و همزبان‌ نفوذناپذیر است‌. از این‌ رو، در كنار سلیقه‌ها و نظرهای‌متفاوت‌، پایبندی‌ به‌ اصول‌ مسلم‌ و حدودی‌ كه‌ خودی‌ را از غیرخودی‌ متمایزمی‌سازد، ضرورت‌ دارد. حضرت‌ امام‌ خمینی‌؛ جریان‌های‌ سیاسی‌ روزگارخویش‌ را چنین‌ اندرز می‌دادند:

هر دو گروه‌ باید توجه‌ كنند كه‌ دشمنان‌ بزرگ‌ مشترك‌ دارند كه‌ به‌ هیچ‌یك‌ از آن‌ دو جریان‌ رحم‌ نمی‌كنند. هر دو جریان‌ با كمال‌ دوستی‌مراقب‌ آمریكای‌ جهان‌ خوار باشند و مردم‌ را هشیار كنند كه‌ آمریكای‌حیله‌گر دشمن‌ شماره‌ یك‌ آن‌ها است‌.

رشته‌ الفتی‌ كه‌ خداوند بین‌ مؤمنان‌ قرار داده‌ است‌، با هیچ‌ نعمتی‌ قابل‌مقایسه‌ نیست‌ و هیچ‌ بهایی‌ نمی‌توان‌ برای‌ آن‌ در نظر گرفت‌. دین‌ باوران‌ بایدقدر آن‌را بدانند و از گسستن‌ محفوظش‌ دارند. حضرت‌ علی‌(ع) در اشاره‌ به‌این‌ مطلب‌ می‌فرماید:

همانا خدای‌ سبحان‌ بر جماعت‌ این‌ امت‌ ـ مسلمان‌ ـ منت‌ نهاد و به‌الفت‌ آنان‌ را با یكدیگر پیوند داد؛ پیوندی‌ كه‌ در پناه‌ آن‌ سنگر گیرند ودر سایه‌ آن‌ بیارمند. نعمتی‌ كه‌ هیچ‌ یك‌ از آفریدگان‌ بهایی‌ نداند برای‌آن‌. چه‌ آن‌ نعمت‌ از هر بهایی‌ برتر است‌ و از هر رتبت‌ و منزلتی‌گرانقدرتر.

آنچه‌ در این‌ بخش‌ از سخنان‌ امام‌(ع) قابل‌ تأمل‌ می‌نماید، آن‌ است‌ كه‌حضرت‌، عامل‌ پیروزی‌ و سعادت‌ و تداوم‌ انقلاب‌ را، ارتش‌ قوی‌، فرهنگ‌غنی‌، اقتصاد سالم‌ و مانند این‌ امور نمی‌داند و نیز ضعف‌های‌ سیاسی‌ وفرهنگی‌ و اقتصادی‌ را معرفی‌ نمی‌كند. آن‌ بزرگوار فلسفه پیروزی‌ و تداوم‌انقلاب‌ را «اتحاد» و راز شكست‌ را «اختلاف‌» می‌خواند.

ناگفته‌ پیدا است‌، امام‌ در پی‌ نفی‌ نقش‌ قدرت‌ نظامی‌ و سیاسی‌ و اقتصادی‌ وفرهنگی‌ در پیروزی‌ و تداوم‌ انقلاب‌ و یا شكست‌ آن‌ نیست‌. مقصود یادكردیك‌ سنت‌ الاهی‌ در سرنوشت‌ ملت‌ها است‌.

این‌ نظریه حضرت‌ در تاریخ‌ معاصر ایران‌ تجربه‌ شد، و جهان‌ دید كه‌چگونه‌ ملت‌ قهرمان‌ و به‌ پاخاسته ایران‌ با وحدت‌ كلمه‌ و ایمان‌ به‌ خدای‌ متعال‌در برابر تمام‌ ابرقدرت‌ها و مدرن‌ترین‌ تجهیزات‌ نظامی‌ عصر حاضر پیروزشد.

نكته قابل‌ توجه‌ آن‌ است‌ كه‌ قرآن‌ و نهج‌البلاغه‌ از لزوم‌ محور در وحدت‌سخن‌ گفته‌اند و یادآور شده‌اند كه‌ وحدت‌ به‌ محور نیاز دارد؛ وگرنه‌ در ایجادو بقای‌ آن‌ تضمینی‌ وجود نخواهد داشت‌. از نظر قرآن‌ و نهج‌البلاغه‌، محوروحدت‌ «رهبری‌» است‌. امام‌ علی‌(ع) می‌فرماید:

نقش‌ رهبر در جامعه اسلامی‌ به‌ منزله رشته‌ و نخ‌ گردنبند است‌ كه‌دانه‌ها و مهره‌ها را به‌ هم‌ ارتباط‌ می‌دهد و از مجموع‌ آن‌ها، یك‌ واحدبه‌هم‌ پیوسته‌ جهت‌ِ هدف‌ واحد به‌ وجود می‌آورَد كه‌ اگر آن‌ رشته‌ از هم‌بگسلد، پراكندگی‌ و متفرقه‌ بودن‌ مهره‌ها آن‌ هدف‌ را بی‌ثمر خواهدنهاد.           
اتحاد با اختلاف‌ سلیقه‌ و فكر در تضاد نیست‌. از نظر اسلام‌، اختلاف‌سلیقه‌ مایه پیشرفت‌ افراد و جامعه‌ است‌ و آن‌ كه‌ از رأی‌های‌ متفاوت‌استقبال‌ كند، درست‌ را از خطا باز خواهد شناخت‌.

ولی‌ تفاوت‌ سلیقه‌ به‌ معنای‌ اختلاف‌ و نزاع‌ نیست‌. هدف‌ اسلام‌، همدلی‌ وتوجه‌ به‌ نقاط‌ مشترك‌ است‌. این‌ توجه‌ و اندیشه‌ با هر فكر و سلیقه‌ای‌ باشد، مهم‌نیست‌. مهم‌ آن‌ است‌ كه‌ نقاط‌ مشترك‌ و اساسی‌ دین‌ باوران‌ تقویت‌ شده‌، جامعهاسلامی‌ از فروپاشی‌ و وابستگی‌ به‌ بیگانه‌ بازماند؛ و این‌ هدف‌ تنها در سایهاتحاد به‌ دست‌ می‌آید؛ اتحادی‌ كه‌ محور آن‌ رهبری‌ امت‌ اسلامی‌ است‌.



ادامه دارد.....

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

والمستشهدین بین یدیه

همه آمدایم تا.....به سوی او رویم......